به پایگاه اطلاع رسانی مهندس سید عماد حسینی نماینده مردم شریف قروه،دهگلان،سریش آبادوچهاردولی خوش آمدید.تاریخ امروز: پنجشنبه 28 تیر سال 1397
Skip Navigation Links ورود به سایت

مجلس شورای اسلامی

فرمانداری قروه

خبرگزاري جمهوري اسلامي

خبرگزاري دانشجويان ايران

خبرگزاري فارس

خبرگزاري مهر

خبرگزاري قرآني ايران

شانا

سایت خبری-تحلیلی تابناک

ماهنامه تازه های انرژی

نمایش مقاله

عنوان مقاله:پدافند غیر عامل, مجاهدتی خاموش,ضرورتی انکار ناپذیر
تاریخ ارائه::1388/11/05
متن مقاله:
جنگ يكي از عناصر پايدار تاريخ بشري است، به¬طوري كه جامعه‌شناسان آن را به عنوان يك پديده و واقعيت اجتماعي قلمداد نموده‌اند. بشريت در طول 5 هزار سال تاريخ تمدن خود 14 هزار جنگ را ديده و در اين جنگ‌ها بيش از 4 ميليارد انسان جان باخته‌اند. گفتني اينكه در طول چند هزار سال تمدن بشري صرفاً 268 سال بدون جنگ و مناقشه بوده است و طي 45 سال (از سال 1945 تا 1990) در كره زمين فقط 3 هفته بدون جنگ بوده كه اكثر اين جنگ‌ها در كشورهاي جهان سوم به وقوع پيوسته است. در قرن بيستم بيش از 220 جنگ به وقوع پيوسته و بيش از 200 ميليون تلفات انساني داشته است. ميهن اسلامي‌مان طي ساليان گذشته شاهد چهار جنگ مهم (جنگ تحميلي، جنگ اول خليج فارس، جنگ افغانستان و جنگ آخر آمريكا و انگليس عليه عراق) بوده است و وقوع مناقشات و جنگ‌هاي ديگري با اهداف ژئوپلتيك، مهار، محاصره و مقابله با انقلاب اسلامي جزء اهداف راهبردي استكبار جهاني مي‌باشد. تجارب حاصله از جنگ‌هاي گذشته خصوصاً هشت سال دفاع مقدس، جنگ 43 روزه 1991 متحدين عليه عراق (جنگ اول خليج فارس)، جنگ 11 هفته‌اي سال 1999 ناتو عليه يوگسلاوي، جنگ اخير امريكا و انگليس عليه عراق مؤيد اين نظر است كه كشور مهاجم جهت در هم شكستن اراده ملت و توان اقتصادي، نظامي و سياسي كشور مورد تهاجم با اتخاذ استراتژي انهدام مراكز ثقل؛ توجه خود را صرف بمباران و انهدام مراكز حياتي و حساس مي‌نمايد. ******* واژه «پدافند» از دو جز «پد» و «آفند» تشکیل شده و در فرهنگ و ادب فارسی از منظر لغت‌شناسی، «پاد» یا «پد» پیشوندی است که به معانی «ضد، متضاد، پی و دنبال» بوده و هر گاه قبل از واژه‌ای قرار گیرد، معنای آن واژه را معکوس می‌نماید و واژه آفند نیز به مفهوم «جنگ، جدال، پیکار و دشمنی» است. وجه تمایز پدافند عامل و غیرعامل را باید عامل «انسان» دانست. پدافند عامل ابزاری است که نیاز به مدیریت مستقیم و کاربردی انسان دارد و مشتمل بر ابزار و آلات جنگی، سازماندهی، آموزش و مدیریت نیروها مي‌باشد و در شرایط عدم حضور انسان، آن ابزار به خودی خود فاقد اعتبار است. در حالی که پدافند غیرعامل امکانات معماری در زمینه مهندسی جنگ است به گونه‌ای که بدون ابزار و توانمندی، نیروی رزمی و دفاعی را افزایش دهد. برهمین اساس است که می¬توان اقدامات مبتنی بر پدافند غیرعامل را «مجاهدتی خاموش» نام نهاد. در ردیف (ب)، ماده (1) از آیین‌نامه اجرایی بند (11) ماده (121) قانون برنامه چهارم توسعه تعریف پدافند غیر‌عامل بدین شرح ارائه شده است: «مجموعه اقدامات غیرمسلحانه‌ای که موجب کاهش آسیب‌پذیری نیروی انسانی، ساختمان‌ها و تأسیسات‌، تجهیزات و شریان‌های کشور در مقابل عملیات خصمانه و مخرب دشمن و یا کاهش مخاطرات ناشی از سوانح ‌طبیعی می‌گردد، پدافند غیر‌عامل نامیده می‌شود‌.» به عبارت دیگر، می¬توان پدافند غیر‌عامل را به معنای دفاع بدون به¬کارگیری تجهیزات نظامی نیم معنا کرد که در عرصه مدیریت بحران ناشی از بحران¬ها ازجمله زمان بروز و وقوع جنگ، در تسهیل مدیریت و پایداری زیرساخت‌ها نقش اساسی دارد. انجام اقدامات دفاع غيرعامل، در جنگ‌هاي نامتقارن امروزي در جهت مقابله با تهاجمات خصمانه و تقليل خسارت ناشي از حملات هوايي، زميني و دريايي كشور مهاجم، موضوعي بنيادي است كه وسعت و گستره آن تمامي زيرساخت‌ها و مراكز حياتي و حساس نظامي و غيرنظامي، سياسي، ارتباطي، مواصلاتي نظير بنادر، فرودگاه‌ها، و پل‌ها، زيرساخت‌هاي محصولات كليدي نظير پالايشگاه‌ها، نيروگاه‌ها، مجتمع‌هاي بزرگ صنعتي، مراكز هدايت و فرماندهي و جمعيت مردمي كشور را در بر مي‌گيرد تا حدي كه حفظ امنيت ملي و اقتصادي، شكست‌ناپذيري در جنگ، به نحو چشمگيري وابسته به برنامه‌ريزي و ساماندهي همه جانبه در موضوع حياتي دفاع غيرعامل مي‌باشد. نگرشي تحقيقي به آمار و سوابق ثبت شده جنگ‌هاي گذشته نشان مي‌دهد كه به علل وجود شكاف فناوري بين تسليحات مدرن آفندي هوايي دشمن و تسليحات پدافند هوايي خودي، آسيب‌پذيري سامانه‌هاي پدافند هوايي در برابر جنگ الكترونيك، غافلگير شدن اين سامانه‌ها در برابر هواپيماهاي تهاجمي و موشك‌هاي كروز و بالستيك، پرتاب موشك از ماورا برد جنگ افزارهاي پدافند هوايي، فقدان سلاح‌هاي ضد موشك، اهداف حياتي و حساس موجود را در صورت نبود و يا ضعف اقدامات دفاع غيرعامل به هدف‌هاي ساده و آساني براي هواپيماهاي حمله‌ور و تسليحات آفندي دشمن تبديل خواهد نمود. جنگ‌ها با پيشرفت‌ فناوري و بكارگيري تسليحات مدرن و هوشمند، ماهيت پيچيده‌تر و مخربتري به خود گرفته و هر روزه در گوشه‌اي از جهان شاهد كشتار انبوه مردم و تخريب و انهدام منابع و سرمايه‌ها و زيرساخت‌هاي ملي آنها در اثر بمباران و انبوه آتش ويرانگر دشمنان بوده‌ايم در خلال جنگ جهاني دوم براي از بين بردن يك نيروگاه با احتمال انهدام 96 درصد كه ابعادي معادل 400 در 500 فوت مربع داشت تعداد 650 بمب 500 كيلوگرمي توسط 110 بمب‌افكن B-17 به كار مي‌رفت اما در جنگ خليج فارس، هر نيروگاه توسط دو بمب هدايت شونده به طور دقيق منهدم گرديد يعني هر هواپيماي بمب‌افكن در جنگ خليج فارس معادل 110 بمب‌افكن B-17 كارايي داشت. در جنگ سال 1991 (جنگ خليج فارس) پالايشگاه‌ها و مخازن نفتي با 1200 تن بمب طي 500 سورتي پرواز بر روي 28 پالايشگاه عراق بمباران شد و توليد نفت عراق به طور كلي متوقف گرديد. امروزه كشورهايي كه طعم خرابي و خسارت ناشي از جنگ را چشيده‌اند جهت حفظ سرمايه‌هاي ملي و منابع حياتي خود توجه خاص و ويژه‌اي به دفاع غيرعامل نموده و در راهبرد دفاعي خود جايگاه والايي براي آن قايل شده‌اند. نمونه بارز آن كشور كره شمالي مي‌باشد كه با اتخاذ سياست و استراتژي تمركز‌زدايي در اين راستا اقدامات بنيادي و اساسي جالب توجهي اتخاذ نموده است و جوهره و ثقل اصلي آن، اقدامات دفاع غيرعامل و ملاحظات جدي دفاعي، امنيتي و اقتصادي در ساخت و احداث مراكز حياتي از قبيل متروي پيونگ‌يانگ با عمق 95 الي 105 متر مقاوم در برابر سلاح‌هاي متعارف و غيرمتعارف، جلوگيري از ساخت و احداث مجتمع‌هاي بزرگ و زيرساخت‌هاي حجيم كليدي و توجه به ساخت و احداث مراكز حياتي و حساس به صورت كوچك و پراكنده نمودن آنها در اقصي نقاط كشور، احداث تونل‌هاي عظيم زيرزميني، ايجاد صدها بندر كوچك با ظرفيت بارگيري يك تا دو كشتي در طول سواحل كشور، احداث جاده كمربندي با تونل‌هاي زيرزميني در مرزها براي تسهيل نقل و انتقالات نظامي و احداث سد بزرگ نامپو در نزديكي مصب رودخانه ددونگ كنگ در حاشيه سواحل غربي كره‌شمالي با استفاده دو منظوره اقتصادي و دفاعي بوده است. نوام چامسكي قبل از وقوع جنگ اخير عراق در مقايسه ميان عراق و كره ‌شمالي گفته است: «به نظر مي‌رسد به واسطه بي‌دفاع بودن عراق، تهاجم به اين كشور باموفقيت انجام مي‌شود». اگر كره‌شمالي و عراق را با هم مقايسه كنيم‌، عراق بي‌دفاع‌ترين و ضعيف‌ترين رژيم منطقه است در حالي كه يكي از مخوف‌ترين ديكتاتورها در آنجا حكومت مي‌كند و در مقابل، كره شمالي يك تهديد به حساب مي‌آيد و به يك دليل ساده به آن حمله نمي‌شود؛ زيرا كره‌شمالي از يك عامل بازدارنده قوي برخوردار است، يعني توپخانه عظيمي كه سئول را هدف گرفته است. در صورتي كه امريكا به اين كشور حمله كند، كره‌شمالي مي‌تواند قسمت زيادي از كره‌جنوبي را نابود كند. اجتناب‌ناپذير بودن وقوع جنگ‌ها در طول تاريخ بشري، وقوع حداقل 4 جنگ مهم در حريم مرزهاي سرزمين ميهن اسلامي در چند ساله اخير و اهداف راهبردي امريكا در محاصره، مهار، تضعيف و براندازي جمهوري اسلامي، وجود طيف گسترده تهديدات بالقوه و بالفعل كانون‌هاي بحران در پيرامون كشور، اين پيام را به ما مي‌دهد، «همچنان‌كه نبايد مرعوب تهديدهاي دشمن گرديد، از سوي ديگر مي‌بايست با اقدامات و تدابير موثر دفاعي، خود را آماده مقابله با تهديدات بالقوه و بالفعل دشمن نمود» و بخش بسيار مهم و حياتي از اين آمادگي در شرايط تهديدات نامتقارن، اتخاذ راهبردهاي دفاعي غيرعامل در جهت خنثي‌سازي و تقليل و كاهش خسارات حملات احتمالي هوايي دشمن به مراكز ثقل ميهن اسلامي و بالا بردن آستانه مقاومت ملي مي‌باشد. ****** با توجه به وجود منابع ارزشمند انرژي در كشور و روند فزايندة استخراج و گسترش زيرساخت ها و تأسيسات در حوزة انرژي ازجمله صنايع بالادست و پايين دست نفت، ميادين و سكوهاي اكتشاف و استخراج نفت و گاز، مجتمع هاي عظيم پتروشيمي، خطوط انتقال و توزيع نفت و گاز، نيروگاه هاي برقابي و حرارتی، شبكه هاي گستردۀ انتقال و توزيع برق و آب در كشور و در كنار تمامي اينها، نيروگاه اتمي بوشهر را مي توان عمده ترين فرصت ها و توانمندي هاي موجود براي تسريع در روند توسعة ايران برشمرد. اما به راستي آيا درصورت وقوع حوادث طبيعي يا بروز درگيري هاي نظامي با دشمنان، علاوه بر حفظ امنيت و كاركرد اين زيرساخت ها، تدابير مؤثري نيز براي مقابله با دفع تهديدات و جلوگيري از آسيب رساني به آنها انديشيده شده است؟ ********* پس از وقوع جنگ تحميلي عليه ايران و بروز صدمات قابل توجه به تأسيسات زيربنايي و استراتژيك كشور و با مطالعة شيوه هاي گوناگون حفاظت از اين زيرساخت ها در سراسر دنيا، براساس عنايت مقام معظم رهبري، كميتة دائمي پدافند غيرعامل و آيين نامه هاي اجرايي به منظور تحقق اهداف درنظرگرفته شده آن تدوين شد كه با توجه به اهميت موضوع، مجلس شوراي اسلامي نيز مطابق بند ١١ مادۀ ١٢١ قانون برنامة چهارم توسعه، دولت را مكلف كرد در يك دورة پنج ساله، آسيب پذيري كشور در مراكز حياتي و حساس را كاملاً از بين ببرد. اين موضوع، یك تكليف قانوني بود كه مجلس آن را ايجاد كرد و برهمين اساس، دولت نيز پس از تدوين آيين نامه هاي اجرايي لازم، چگونگي انجام مأموريت ها و مشاركت دستگاه هاي اجرايي با اين كميته را تعيين و ابلاغ كرد كه درنهايت، اين فرايند به تصويب مقام معظم رهبري نيز رسيد. خوشبختانه با تبديل كميتة دائمي به سازمان پدافند غيرعامل، دامنة فعاليت ها در این حوزه بسيار گسترده تر شده است، تاجايي كه برابر قانون، رئيس تمام دستگاه هاي اجرايي كشور ازجمله وزرا، استانداران و ساير مسئولان اجرايي، مسئول پدافند غيرعامل در دستگاه مربوطه شناخته شدند و برهمين اساس، تاكنون ارتباط بسيار مناسبي میان این سازمان با دستگاه هاي مختلف برقرار شده است. امروزه دستگاه هاي اجرايي كشور ازجمله وزارت خانه هاي نفت و نيرو به سطحی از توانمندي و باور رسيده اند كه در صورت وقوع بحران، بتوانند شرايط موجود را مديريت و اداره كنند و البته قبل از بحران هم آسيب پذيري هاي خود را در برابر تهديدات، كاهش دهند. با استقرار واحدهاي HSE در زيرمجموعه هاي وزارت نفت و بسياري از واحدهاي مرتبط با حوزة انرژي، در واقع هم افزایی بسیار مناسبی میان کارشناسان حوزۀ پدافند غیرعامل و مدیران و کارشناسان ایمنی سازمان ها و شرکت های مختلف به وجود آمده و از این وضعیت، رضایت کاملی حاصل شده است. درواقع، پدافند غیرعامل، همان مدیریت ایمنی در واحدهای صنعتی است، با درنظر گرفتن عامل تهدید خارجی. برهمین اساس، پیشنهاد شده است واحدهای HSE این شرکت ها تبدیل به واحدهای HSED یا نظام سلامت، ایمنی، محیط زیست و پدافند غیرعامل(Passive Defense) شوند. ***** بدون تردید، وقوع حملات و جنگ ها امروزه اجتناب ناپذير است و چگونگي انجام آنها و مهم تر از آن، اهداف طراحي شده و مطالبات جنگ افروزان، امروزه به طوركلي متفاوت و بسيار پيچيده  شده است. در سيستم نظامي، نگاهي كه به وقوع جنگ ها وجود دارد، اين موضوع را تأييد مي كند كه جنگ ها با كيفيت گذشته، هرگز تكرار نمي شوند. امروزه يكي از اصلي ترين مأموريت هاي تعريف شده براي جنگ افروزان، تهديد زيرساخت هاي كشورهاي هدف است. اصلي ترين مأموريت سازمان پدافند غيرعامل نيز نهادينه سازي فرهنگ پايداري در برابر تهديدات است و درحقيقت، دفاع غيرعامل در جنگ‌هاي نامتقارن و پيچيدة امروزي با هدف مقابله با تهاجمات بيگانگان و كاهش خسارت ناشي از انواع حملات هوايي، زميني و دريايي كشور مهاجم ترويج مي شود. به دليل اهميت بنيادين اين موضوع و براي حفظ امنيت داخلي در كشور، وسعت و گسترة پدافند غيرعامل تمامي زيرساخت‌ها و مراكز حساس و حياتي غيرنظامي و نظامي ازجمله بنادر، فرودگاه‌ها، پل‌ها، زيرساخت‌هاي محصولات استراتژيك نظير تأسيسات و تجهيزات نفتي، پالايشگاه‌ها، نيروگاه‌ها، خطوط انتقال گاز، شبكه هاي برق و... را دربر مي گيرد، چراكه حفظ امنيت ملي و اقتصادي و شكست‌ناپذيري در جنگ، وابستگي شديدي به برنامه‌ريزي و ساماندهي همه جانبه در موضوع حياتي دفاع غيرعامل دارد. امروزه و براساس دكترين جديد كشورهاي متخاصم، اخلال در امنيت عمومي كشورها با آسيب رساني به منابع و شبكه هاي انتقال مايحتاج روزانة مردم ازجمله غذا، آب، فاضلاب، بنزين و مواردي اينچنيني صورت مي پذيرد. جالب است بدانيد كه براساس آناليز جنگ  33 روزه در لبنان، آسيب رساني و انهدام شبكه هاي انتقال آب و فاضلاب روستاهاي لبنان به عنوان يكي از اهداف استراتژيك رژيم صهيونيستي در اين جنگ مطرح شده بود. **** در حالیکه اصلي ترين وظيفة سازمان پدافند غيرعامل را میتوان تدوين آيين نامه ها، ايجاد هماهنگي و نظارت براي اعمال مقرراتي دانست كه سازمان ها ملزم به اجراي آن هستند، خوشبختانه با توجه به وجود هماهنگي مناسب ميان این سازمان و واحدهاي ايمني سازمان ها و ارگانهاي اجرايي، نتايج بسيار خوبي را تاكنون شاهد بوده ايم. بررسی عملکرد سازمان پدافند غیرعامل از دو جنبه مطرح میشود؛ نخست اینکه چه اقداماتي براي تأسيسات قديمي، چه اقداماتی انجام شده است  ايم و ديگر اينكه مأموريت و وظايف ما براي ايمن سازي تأسيسات درحال ساخت چيست؟ براساس اعلام دکتر جلالی، ریاست محترم سازمان پدافند غیرعامل، براي ايمن سازي و رفع تهديدات احتمالي از زيرساخت هاي قديمي، سازمان با انتخاب و همكاري گروهي از مشاوران و صاحب نظران در اين حوزه، پس از تدوين و ابلاغ آيين نامه هاي اجرايي و الزامات ايمن سازي در برابر تهديدات تأسيسات و تجهيزات در حوزه هاي مختلف، تعامل بسيار مناسبي را با دستگاه هاي اجرايي برقرار كرده است كه با با استقبال خوبي نیز مواجه شده اند. اما با توجه به اینکه میتوان به طوركلي تأمین مواد اولیة صنایع، حفاظت از تجهیزات حساس و منحصربه فرد صنعتی که از سرمایه های ملی محسوب می شوند و به حداقل رساندن تلفات انسانی در میان کارکنان صنایع را ازجمله اهداف و برنامه های سازمان پدافند غیرعامل درخصوص صنايع برشمرد، خوشبختانه این موارد نیز با دقت مناسبی در لایحۀ تقدیمی قانون برنامة پنجم توسعه از سوی دولت محترم نيز مورد تأكيد و توجه قرار گرفته است. در برنامة پنجم توسعه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به همراه دولت محترم، كاهش سطح آسيب پذيري  را با جديت دنبال مي كنند كه اصلي ترين هدف پدافند غیرعامل در حوزة صنعت، پایدارسازی در ارائة محصولات و خدمات به مردم است. درهمین راستا، ضروری است مسئولان مربوطه با ارائة طرح ها و پیشنهادات كارشناسي و مناسب برای زمان وقوع بحران با تأكيد بر تداوم تولید، نیازمندی های کشور و مردم را مدّنظر قرار دهند كه البته در این میان، نيازمندي مردم به حامل هاي انرژي، تأمين سلامت آب آشاميدني و امنيت شبكه هاي آب، برق، گاز و فاضلاب از اهميت ويژه اي برخوردار هستند. ***** به اين نكتة مهم بايد توجه كرد كه منشأ تهديد، همواره خارجي نيست و تهديدهاي بسياري نيز با منشأ داخلي وجود دارد كه متأسفانه يا اصلاً توجهي به آن نمي شود يا به صورت كاملاً سطحي و با هدف شانه خالي كردن از مسئوليت ها با آن برخورد مي شود. درحالي كه وضعيت آلودگي هواي تهران و ساير كلان شهرهاي كشور بسيار تأسف بار است، همچنان مشغول توليد خودروهاي بي كيفيت و با مصرف سوخت بسيار بالا هستيم. در حالیکه امروزه شرايط دنيا بسيار متفاوت شده است، اما خودروسازان ما همچنان با تفكر «پيكان 1347» مشغول فعاليت هستند. ميزان بسيار بالاي مصرف سوخت خودروها تا جايي پيش رفته است كه كشور را در بحران قرار داده و بحث تحريم بنزين را در عرصة بين الملل بر ايران تحميل كرده است. متأسفانه باور عموم مسئولان و مردم بر اين است كه بعد از وقوع بحران و براي برون رفت از معضلات پديدآمده، چاره انديشي شود كه موضوع مقاوم سازي ساختمان، مثال بارزي است از اين موضوع كه متأسفانه بعد از وقوع زلزلة بم به آن توجه شد و در گذشته، كمتر توجهي به آن مي شد. اما امروزه در فرهنگ ساختمان سازي كشور، موضوع مقاوم سازي جاي خود را باز كرده است، هرچند هنوز هم به طور كامل رعايت نمي شود. هرچند با تأخير زمانی طولاني، اما خوشبختانه امروزه در شهر تهران شاهد تشكيل مراكز مديريت بحران هستيم و امیدوارم با نگاه مثبت و مسئولانۀ مدیران ارشد استان، خصوصاً استاندار محترم، در کنار خدمات ارزنده و عمرانی، چنین نگرش¬هایی نیز در استان همیشه سرافراز کردستان نیز شکل بگیرد، چراکه حوادث و اتفاقات غیرمترقبۀ بسیاری همواره سلامت مردم و زیرساختها را تهدید میکند که بی توجهی به این مسایل، هزينه هايي را بر كشور تحميل مي كند كه بسياري از آنها جبران ناپذير هستند. بدون شك صحبت از توسعة پايدار بدون ملاحظات زيست محيطي معنا و مفهوم ندارد و اين موضوع نيز براي نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، بسيار حائز اهميت است. فراهم آوردن الزامات تضمين سلامت مردم و تأمين امنيت جاني براي آنان، از وظايف حكومت هاست و اين موضوع نيازمند صيانت از تأسیسات حیاتی، استراتژیک و به¬خصوص محيط زيست و حفاظت آن در برابر فعاليت هاي مخرب است. بدون هیچ¬گونه ملاحظه و تعارف و همانطور که بارها و بارها در گفتگوها و نطق¬های پیش از دستور خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به استحضار مردم عزیز و مسئولان محترم رساندهام، مجدداً و با تأکید فراوان باید عرض کنم که وجود ناهماهنگي در عرصۀ توليد و عرضة انرژي در كشور، موضوع بسيار مهمي است كه ابعاد بسياري پیچیده و نگران¬کننده¬ای به خود گرفته و فرصت وجود منابع عظيم نفت و گاز در كشور و مصرف بالا به همراه بهره وري پايين، امروزه به عنوان تهديدي براي كشور ما محسوب مي شود و به طوركلي معتقد هستم كه ناهمگونيهاي بسياري چه در سياست هاي داخلي و چه در رويكرد بين المللي ما در حوزة انرژي وجود دارد که کمیسیون تخصصی انرژی در مجلس شورای اسلامی با جدیت تمام، بهدنبال ارائه راهکارهای مناسب و ایجاد همافزایی میان خدمتگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی چه در عرصه¬های اجرایی و چه در عرصه¬هایی قانون¬گذاری و نظارت است.

 
تاریخ امروز: پنجشنبه 28 تیر سال 1397   تعداد بازدید: 47597 

All content copyright © Seyed Emad Hosseini 1386.
این سایت توسط شركت پایا وب شمال طراحی شده است